X
تبلیغات
مقالات و جزوه های مفید - خلاصه کتاب عکاسی برای مطبوعات فتوژورنالیسم

فهرست کتاب :

فصل اول :

-فلاش های پودری(منیزیومی)وفلاش های الکترونیکی

-شکوفایی ورشد فتوژورنالیسم

-تکثیر عکسها با استفاده از روش هاف تن

-ورود زنان به عرصه عکاسی

-دوربین عکاسی به عنوان ابزاری در خدمت اصلاح طلبی ها

-ویجی سلطان عکاسان جنایی

-کاهش وزن دوربینهای عکاسی  همراه با افزایش تحرک

-اریک سالومون پدر عکاسی ساده وفوری

فصل دوم :

-نحوه انجام یک مأموریت عکاسی

-خبر را از کجا کسب کنیم؟

-چگونه از تنوع بصری یک عکاس مطمئن شویم

-کجا وچگونه عکسهای خبری را بفروشیم

فصل سوم :

-تهیه عکسهای خبری مقطعی از آتش سوزی ها،حوادث،جنایات   

-ثبت تصویری شعله های آتش بدون حذف مردم از عکس

-حوادث وبلایای طبیعی

-درجستجوی مقصر یا مجرم حادثه

فصل چهارم :

-اخبار مربوط به هیئت دولت

-فتوژورنالیسم افشاگراته

فصل پنجم :

-یافتن علامات ویژه وخصوصیات برجسته چهره ها

-ویژگی چهره یا سیما چیست؟

-سوژه ها وموضوعات خوش چهره

-نحوه گرفتن چهره

-عناصر تزئینی برای گرفتن سوژه هایی که ثبت آنها مشکل است

فصل ششم :

-عکس استودیوئی وتک چهره های خبری

-نمایی از سر وصورت نشانه شخصیت اقراد

-نحوه گرفتن عکس های بی پیرایه

-چگونگی حفظ آرامش موضوع

فصل هفتم :

-چگونه از حرکات و رویدادهای ورزشی عکس بگیریم؟

-ورزش به عنوان خبر

-تکنیک های عکاسی ورزشی

-پیش بینی حرکات ورزشی

فصل هشتم :

-وسایل و ابزار کار اختصاصی عکاسی مطبوعات و تکنیکهای مربوط به آن

-پژوهش برای یافتن منبع نور قابل حمل

-نشانه رفتن فلاش برای کسب جلوه های متفاوت نوری

-تعیین میزان نوردهی از طریق نور مستقیم فلاش

-ظهور و چاپ عکس با حداکثر سرعت

فصل نهم :

-وظیفه دبیر عکس چیست ؟

-ویرایش تصاویر به روشهای حرفه ای ها

-استراتژی یا مجموعه تدبیرهایی برای انتخاب تصاویر خبری

-آیا سر دبیران حرفه ای می توانند اولویت های مورد نظر خوانندگان را تشخیص دهند ؟

فصل دهم :

-اندازه تصویر در مورد تصاویر هوایی و نمای سر و تنه

-چگونگی چرا گویی های پنج گانه در متن یک شرح

فصل یازدهم :

-بیوگرافی دبلیو- اوژن – اسمیت

-گزارش مصور یعنی ایجاد رابطه بین عکس ها

 

 

 

 فصل اول :

منظوراازفتوژورنالیسم، عکاسی درخدمت مطبوعات می باشد. درسال1948ساختمان یک فلاش قابل حمل و نقل پس از تکمیل به وسیله ادوارد-آفابر تولید شد و دراختیار اعضاء هیئت عکاسی مجله میلواکی ژورنال قرار گرفت.

اولین روزنامه مصور در ایالات متحده آمریکا،نیویورک دیلی گرافیک محسوب می شود که طرح های ترسیم شده در این روزنامه اکثرا بر مبنای عکسهایی که از صحنه حوادث تهیه می شدند شکل می گرفتند.   سال 1980-1877 تصاویر ثبت و عکس ها به نقاشی تبدیل می شدند، در این دهه از روی نگاتیوهای شیشه ای به روش کنتاکت عکس تهیه می کردند و عکاس در حالیکه دوربین حجیم و سنگین همراه با سه پایه را که حاوی 12 نگاتیو 7×5 اینچ شیشه ای قبلا روکش شده بود را بدست گرفته بود عازم محل حادثه می شد و معمولا به گرفتن یک یا دو عکس بسنده می کرد. در این دوره دوربین تنها دارای یک عدسی بود و عکاس برای تهیه پرسپکتیوهای متفاوت از صحنه حادثه مجبور می شد محل استقرار خود را عوض کند و زمانی را برای تنظیم مجدد دوربین هدر دهد، در این دوره توجه مردم بیشتر معطوف به عکاس بود زیرا با آن یال و کوپال جزء چیزهای غریب به شمار می آمد و معمولا مأموریت او محدود به عکس برداری از تک چهره افراد مشهور و یا دورنمایی بود که با دقت صفحه آرایی می شد سپس عکسها داخل محلول شیمیایی توسط عکاس ظاهر می شدند که فرمول این محلول را مجله عکاسی فیلادلفیا بعنوان اولین مجله تخصصی اخذ کرده بود. عکس گرفته شده در اختیار نقاش قرار می گیرد تا چند نسخه عینی از آن تهیه کند آنگاه وارد مرحله گراور سازی می گردید تا روی صفحه زینک منتقل شود سپس بر روی یک غلطکی بسته شده و سرانجام مجله چاپ می شود قابل ذکر است در این دوره هنوز استفاده از گراندیسور عمومیت نیافته بود یکصد سال بعد عکاس با کیف حاوی لوازم عکاسی؛ حاوی سه بدنه سبک و شارژ شده با فیلم عدسی های 24 الی 300 میلی متری و 15 حلقه فیلم که حدودا 540 عکس رنگی و سیاه و سفید می تـوان گرفت عــازم محل حادثه می شد، این دوربین هــا دارای نورسنج های اتوماتیک بوده و در صورت تغییر صحنه از تاریک به روشن بدون تنظیم دیافراگم آزادی عمل کاملی داشتند. در این دوره عکاس می توانست بدون دغدغه خاطر میان جماعت شاهد ماجرا می رفت و به سهول زاویه دیدش را عوض می کرد در واقع عکاس حاکم بر وسایل و لوازم می باشد و از قابلتهای تکنولوژیکی آنها برای بازگویی واقعه بصورت دقیق استفاده می کند و فیلمها را در دستگاه ( کداک ورسامات) قرار می داد و در زمانی کمتر از 10 دقیقه با ورود به تاریک خانه عکسهای چاپ شده را به روزنامه نگار تحویل می داد.

عکس چاپ شده به واحد گراورساز ارسال می شد تا از روی آن با شبکه توری هاف تن تصویر دیگری تهیه گردد،عکس گراور شده  روی یک سیلندر نورد بسته شده و دستگاه چاپ افست  با سرعتی بیش از40 هزار ورق در هر ساعت به کار می افتاد وعکس درصفحات روزنامه چاپ می شد.

در سال 1977یک فتوژورنالیست(عکاس مطبوعات) به خبرنگاری که با دوربین در صحنه حوادث حاضر می شود تبدیل شده و سیر تکاملی رابا دخالت دو عامل طی کرده است؛

1-گامهای بلند تکنولوژیکی ونوآوری های تکنیکی یعنی اختراع فیلم رول،دوربین های عکاسی کوچکتر وجمع وجورتر،عدسی های سریع تر و...

2-اختراع روش ظهور وچاپ هاف تن برای تکثیر عکس وتوسعه دستگاه های چاپ که منجر به چاپ تصاویر با کیفیت مطلوب در مطبوعات می شد.

با اکتشاف علمی جدید اکنون عکاسان می توانند از وقایع وحوادثی که قبلا ثبت آنها  روی فیلم غیر ممکن بود،امکان پذیر شود که با ارائه تصاویری ازچهره ها وعکس های ورزشی ،در پی گرفتن عکس های فوری و بی پیرایه وحالات طبیعی برآمدند وبه حیطه عکاسی  وسعت بخشیدند.

شهامت وهوش وزیرکی  فتو ژورنالیست های اولیه ،نمایانگر شخصیت ویژه ای است که عکاسان موفق در تمامی طول تاریخ تحت الشعاع خود قرار داده و از خود نشان داده اند،همچنین به ارائه تصاویر منجمدو تصنعی که شبیه رپورتاژ های خبری اولیه بود پرداختند .

اولین استفاده ازصفحات هاف تن در سال 1880انقلابی دربخش مربوط به روزنامه ها ومجلات مصور بحساب می آمد ازجمله اختراع دوربین های سبک و دستی ،عدسی های سریع ، از مکانیزم پیشرفته برای دریچه های نورگیر وفیلمهای رول میتوان نام برد ،اختراع این روش یکی از مهمترین رخداد تکنولوژی در تاریخ عکاسی فتوژورنالیسم می باشد،قبل از معرفی این روش هیچ نوع راه عملی برای انتقال مستقیم عکس بر روی صفحات نوشتاری چاپی وجـــود نداشت و روزنامه های معمـولی تنها می توانستند عکس های فول تن سیاه وسفید چاپ کنند.

با استفاده از روش هاف تن عکاسان می توانستنددرجات مختلف تونالیته تصاویرعکس را بازسازی کنند،مجلات نیز توانستند با استفاده از این روش تیراژ روزانه خود را به سرعت افزایش دهند،این اختراع توسط هورگان موجب شد که متعاقبا تجربیات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا اینکه در سال1910 حکاکی به وسیله دست کاملا منسوخ  گردید وتصاویر تهیه شده به روش هاف تن صفحات اول روزنامه ها را پر کرد.

جیمی هیر یکی از برجسته ترین پیش گامان عکاسی برای مطبوعات به شمار میرود که تقریبا از تمامی  رویدادهای مهم دنیا عکس برداری کرده از جمله غرق کشتی جنگی آمریکا (ماین) وپرواز برادران رایت میتوان اشاره نمود .

فرانسیس بنجامین جانسون یکی از اولین عکاسان مطبوعات  در سال 1900محدودیت هایی که بر بانوان تحمیل شده بود کنار زد وبه جرگه مردان عکاس گام نهاد ،جسی تاربوکس بیلز،نیز از دیگر زنانی بود که در رشته عکاسی درمیان عکس های خود قدرت اغواء رابه معرض نمایش گذاشت.

ریس،و هاین به عنوان اولین کسانی بودند که دوربین  عکاسی را به عنوان  عاملی برای آگاهی های اجتماعی یا تنویر افکار به کار گرفتند،از نظر ریس عکس ها ابزار ترغیب کننده بشمار می آمدند که نیروی کلمات را مقهور خود ساخته وقدرت واقعیت ،قدرتمندترین اهرم امروز یا هر روز دیگرمحسوب می گردد.

ریس برای نشان دادن تاریکی مطلق حاکم بر محلات فقیرنشین از داروی آلملنی (پودرفلاش)استفاده کرد،عکس های او باعث آغاز اصلاحات شد ووجدان عمومی را برانگیخت و کتابش تحت عنوان(آنهاچگونه نیمه دیگر زندگی را سر میاورند)چاپ شد.

لوئیس هاین نیز با دوربین اتو گرافلکس خود عکس هایی را برای کمیته ملی فعالیت کودکان  تهیه کرد تا شرایط سخت وسنگین تحمیل شده بر کودکان رادرتصاویر خود نشان دهد ،وی منجر به تصویب قانون  منع کار خردسالان  وکودکان گردید ومشکلات اجتماعی رابه میزان قابل توجهی مورد توجه عامه قرار داد.

دراین دوره عکس ها بصورت زبان جهانی درآمدند وبه همراه فیلم های سینما در دنیای جدید به عنوان وسیله ارتباطی بصری بکار گرفته شدند همچنین مردم به خواندن مجلات با درج تصاویر بزرگ از سرزمین ها وفرهنگ ها روی آوردند ،این استقبال مردم موجب تهیه گراورهای غلطکی و تصاویر بزرگ تک صفحه ای در روزنامه گردید .

اولین مجله نیم ورقی در قرن 20درآمریکا ،مجله مصور نیوز نیویورک بود که به جمع نشریات پیوست بعد ها نام آن به اخبارروزنامه خبری تصویری نیویورک تغییر یافت امروزه نیز به عنوان روزنامه یومیه با بیشترین تیراژدر آمریکا منتشر میشود.

مجله  ایونینگ گرافیک  نیز به نشر ماجراهایی از رسوایی وفصاحت های افراد جامعه می پرداخت و به دلیل استفاده  از روش  کامپوزو  گرافیک  مردم  بیشتر آن را به عنوان  پورنو  گرافیک           می شناختند[بدلیل اینکه عکاسان نمی توانستند درجلسه رسمی دادگاه حضور یابند و از محاکمه های پرجنجال عکس بگیرنددبیر مجله ایونینگ گرافیک در دفتر مجله جلسه ای شبیه جلسه دادگاه ترتیب میداد واز بدل ها در نقش اعضاء اصلی استفاده میکرد سپس تصویر اشخاص حقیقی را روی تنه بدل ها میچسباند].

ویجی با بصیرت ذاتی خود  که دارای  توانایی مرموز برای پیشگویی بود پی برد که اعمال خلاف قانون وجنایت میتواند وسوسه برانگیز وموجب تحریک کنجکاوی افراد باشد وتوجه افراد تماشاچی حاضر در صحنه وبیننده عکس در منزل رابه خود جلب کند،او اولین عکاسی بود که با استفاده از رادیو « بی سیم پلیس» اولین خبر ها رااز وقوع حوادث در دنیای جنایت کاران کسب میکرد،کتاب او بعد ها به عنوان شهر برهنه  بصورت فیلم سینمایی درآمد .

خطرات استفاده از فلاش پودر ها موجب شد که منبع نور جدید ومناسبی برای عکاسی جستجو شود تااینکه لامپ ها جایگزین پودر فلاش ها شدندکه بدون دود و بی خطر بودند اما اندازه شان بزرگ بودند بر این اساس سه نوع لامپ فلاش برای عکاسان ساخته شد

نوع کای وود(برای گرفتن عکسهای تک چهره درفضای داخلی)

نوع ایمپ(عکسبرداری ازدستجات بزرگ مردم در تالارهای سرپوشیده)

نوع ویکتور(در فضای آزاد وهنگام شب،زمانی که نور بیشتری نیاز باشد)

پل ویر کوتر،لامپ فلا ش رااختراع کردوبنام خود به ثبت رساند،لامپی شیشه ای که در داخل آن ماده ای قابل اشتعال وجود داشت و با جریان  الکتریکی ضعیف روشن میشد ، دوربین گرافلکس  در برابر ضربات مقاوم بود بعداز مجهز شدن به عدسی تله فتو به«برتای بزرگ»مشهور شدکه تا اواخر دهه 1920 دوربین اصلی خبرنگاران عکاسی محسوب میشد تا اینکه دوربین کوچکتر وسبکتر اسپید گرافیک به بازار عرضه شد وبرای تهیه عکس های خبری از وقایع روزمره این دوربین جانشین گرافلکس  گردید.

بعدها در اوایل دهه 1930 نوع اولیه فلاش های الکترونیک به همت هارولداجرتون برای مطالعه وپژوهش قسمت های متحرک ماشین آلات طراحی وساخته شد تا اینکه عکاسان متوجه شدند با استفاده از خاصیت نوراستربوسکوپی میتوان از هر نوع سوژ ه متحرک عکس گرفت به این ترتیب وزن دوربین های عکاسی کم و تحرکشان بیشتر شد.

اولین دوربین کوچک ومینیاتوری «ارمانوکس»نام داشت که آلمانی بود و میتوانست نگاتیو های شیشه ای جداگانه ای راثبت کند دارای یک عدسی اضافی وسریع بود تا اینکه اسکار بارناک ،موفق به اختراع دوربین لایکا شد که دارای عدسی بینهایت سریع بود اما بجای استفاده از صفحات تک تک وجداگانه شیشه ای از یک نوار فیلم 35mm سینمایی که دارای 40 کادر بود سود می برد.

سبکی وزن لایکا ،سهولت استفاده آن ومزیت کاربرد عدسی های سریع به عکاسان این امکان را می داد تا تحرک وآزادی بیشتری داشته باشندو موجب گردید تا عکاسان برای شارژمجدد فیلم بتوانندپشت هم وبی وقفه یک سلسه عکس تهیه کنند.

پدر عکاسی فوری ساده وبی پیرایه،اریک سالومون بود که از دوربین مینیاتوری برای گرفتن عکس های فوری به بهترین نحو استفاده میکرد ودر ثبت تصاویر مجامع دیپلماتیک وارگان های دولتی متبحر بود وی نشان داد که رویدادهای روزمره را میتوان بصورت عکس ثبت کرد این تجربه منجر گردیداولین مقالات تصویری درآلمان ظاهر شوند که بعد از آ ن بترتیب مجله لایف ومجله لوک انتشار یافت سپس برت ویلیامز مجمع حرفه ای عکاسان را تأسیس نمود که بنام انجمن ملی عکاسان مطبوعات شهرت یافت .

اولین فارغ التحصیل یک کالج که حاضربه فعالیت در دایره عکاسی یک روزنامه شد پل تامسون نام داشت تا اینکه در سال 1898یک روزنامه نویس وعکاس بنام جرج گرانتام بین ،سرویس عکاسی خبری را درشهر نیویورک دایر کرد،نامبرده به مرور زمان متوجه شد که میتوان عکس هاراجمع آوری کرد ه وآنهارا به مشترکین بفروشدبه این ترتیب تصاویر در سراسر کشور پخش وانتشار می یافتند .

درسال 1907پورفسور آلفردکورن از آلمان برای انتقال تصاویر به چهار گوشه جهان از یک سیستم الکتریکی که با استفاده از سلول فتوالکتریک کار می کرد استفاده نمود و توانست تصاویر رااز راه خطوط تلگراف انتقال داده ودریافت کند وبه معرض نمایش بگذارد به این ترتیب درحال حاضر باتوسعه سیستم انتقال لیزری ،به همراه اختراع عدسی های بسیار سریع وارائه دوربین های سبکتر وفیلم هایی با حساسیت بیشتر سبب شده است که عکاسان مطبوعات از محدودیت هایی که بلحاظ وسایل وابزار کار در گذشته داشتند رهایی یابند ،توسعه این صنعت وتکنولوژی موجب گردید عکاسان موضوعات وسوژه های بیشتر وگسترده تری را درقلمرو فعالیت خود بگنجانند.


 

 

 فصل دوم :

 

نحوه انجام یک مأموریت عکاسی:

با استفاده از حواس پنج گانه اولین کلید راهنما رابدست می آوریم میتوان گفت عاملی چون اقبال واتفاق اغلب در گرفتن عکس های خبری واتفاقی نقش مهمی را ایفا میکند همچنین اطلاع ازمحل حوادث واتفاقات به کمک علائم هشداردهنده ،رادیوهای موج یاب ،دستگاه ردیاب ،بی سیم های ارتباطی پلیس و غیره میتواند به عکاسان کمک کند. 

ضرورت ایستگاه های مخصوص رادیویی برای در ارتباط بودن عکاس با نبض خبری شهر میباشد به ویژه درصورت عدم دسترسی به رادیو گوشیار میتواند باگرفتن موج رادیویی که اختصاصا به پخش گزارشات محلی ومنطقه ای میپردازد خبرهای مهم روز رادریافت کندزیرا این دستگاهها صرفا به تکراراخبار می پردازندوآخرین رویدادهای روز ووقایع روزمره راپخش می کند.

عکاسان مجبور هستند ارزش واعتبارخبری وتصویری رویداد رانخست ارزیابی کنندوبعداقدام به عکس برداری نمایندوتصاویررابه موقع به قسمت مرتبط روزنامه برسانند

منابع اخبار برنامه ریزی شده عبارتنداز:

1-بخش های روابط عمومی ادارات که برای کمک به مردم بوجودآمده و برنامه های مربوط به کارروزمره شخص مورد نظررا از هفته ها قبل پیشاپیش طراحی وآماده کرده اند

2-برنامه ریزی های تایپ شده وچاپی که رویدادهای خبری مربوط به چندساعت وچند روز آینده رادر اختیار مردم میگذاردوبصورت خبر نامه روزانه ولوله شده پخش میگردد.

3-نشرمقالات وعناوین اختصاصی در مجله های تجاری،برای اطلاع از کم وکیف موضوعات ورویدادهای خاص به روزنامه ها ومجلات اختصاصی باید رجوع کرد که کارشان عمدتا چاپ ونشر اینگونه اخبار است.

عکاسان مطبوعات معمولادیدی شبیه کارگردانان سینما دارند زیرا همواره به جستجوی زوایایی می روندکه بتوانند به موضوع نزدیک شده ونمای درشت بگیرند ،تابع شرایط لحظه ای هستند و مجبورند کارشان را ضرب العجلی انجام دهند همچنین برای تنوع  بصری  یک  عکس  باید   نمای عمومی (لانگ شات)صحنه ای را برای بیننده تبیین نمایند زیرا نمای عمومی به بیننده این امکان را میدهد تا به صحنه ومحل حادثه آشنا شوندوجهت زوایارا دریابند وبه خواننده این فرصت رامیدهد تا وسعت ودامنه حادثه را تشخیص دهد .

اما نمای متوسط (مدیوم شات) میتواند واقعه راخلاصه تر بازگوکند وباید مقصود اصلی رابیان کند،عکس برداری از یک صحنه پرتحرک مستلزم آنست که عکاس بتواند قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد وقوع آن راحدس بزند.

هیچ نمایی به اندازه نمای درشت درام ساز نیست زیرا بین خواننده،بیننده،وموضوع عکس،ارتباط تنگاتنگ برقرارمیکند و با ایجاد فاصله ای نزدیک وصمیمی،احساس همدردی را در بیننده بر    می انگیزد برای اینگونه تصاویر بهتر است عکاس بجای عدسی تله فتو از عدسی ماکرو یاعدسی استاندارد وهم زمان از حلقه نزدیک کننده استفاده کند.

روش اشباع یا گرفتن عکسهای متعدد،انتخاب عکس بهتر راآسان میکند وبه نزدیک شدن موضوع کمک میکند،توصیه میشود از هر زاویه حداقل 6عکس گرفته شود.

به عنوان عکاس حرفه ای وآزاد باید بدانیم که کجا وچگونه عکسهای خبری را بفروشیم وعامل زمان در عکسهای خبری را همیشه مد نظر بگیریم ،معمولا با توجه به عامل زمان بهترین بازار برای عکسی که از خبر منطقه ای گرفته میشود روزنامه یا سرویس خبر گزاری است.


 

 

 فصل سوم  :

 

عکسهای خبری مقطعی،تهیه عکس از آتش سوزیها،حوادث وجنایات

نحوه گزارش آتش سوزی ها وحضور انسان در عکس از جمله وظایف مهم عکاس محسوب میشود زیرا عکسهایی که از آتش سوزی ها وبلایای طبیعی گرفته میشود و روئیت می گردد واقعه رابه مراتب موثر تر و گویاتر از کلمات منعکس میکنند.

یک نویسنده به دشواری میتوانداحساسات ورنج کسی را که تمام هستی اش درمیان شعله های آتش به خاکستر مبدل شده تصویر کنداما احساسی که عکس در بیننده برمی انگیزدموثرتر از کلام می باشد.

اهمیت نسبی خبرعلاوه برمیزان ودامنه آتش سوزی به تیراژ واهمیت روزنامه نیز بستگی دارد برای مثال :مجلات و روزنامه هایی که درتمام سطح کشور خواننده دارند تنها زمانی به نشر گزارش درباره آتش سوزی ها می پردازندکه واقعه بسیار وسیع بوده وتمامی یک شهررادرمعرض خطر قرار داده باشد.

امکانات تصویری در آتش سوزی ونمای تمام قد،ماهیت صحنه رابازگو میکند.همچنین قربانیان احتمالی ،مأموران آتش نشانی،وجمعیت تماشاچی به جنبه انسانی عکس می افزاید.

عکاس باید ابعاد حادثه رابه نحوی نشان دهدتا خواننده روزنامه متوجه شودکه آیا آتش سوزی در زمره حوادث کوچک وجزئی است یااینکه بسیارمهم وعظیم تا ابعاد خسارت مالی واقتصادی آن سنجیده شود.دراین میان معمولا جنبه انسانی حوادث خبری تقریبا همیشه بیشتر از زیان های مالی توجه خوانندگان را به خود جلب میکند.

آتش سوزی های شبانه مشکل آفرینند ، زیرا به دلیل خواب بودن ساکنان  خانه هاوغافلگیر شدنشان گسترش بیشتری می یابد.

مطلع کردن خوانندگان روزنامه از اتفاقات ورویداد های مهم ،ازجمله وظایف اصلی مطبوعات محسوب میشود و تصاویری که ازحوادث وبلایای طبیعی گرفته میشودبرای خوانندگان روزنامه وبینندگان تصویر تکان دهنده است و آنها رابه توجه واحتیاط بیشتری ترغیب میکند.

تمامی حوادث ارزش ثبت تصویری-خبری رانخواهند داشت بعضی از عواملی که تصمیم گیری عکاس روزنامه رادر مورد اهمیت یاعدم اهمیت یک موضوع خبری ممکن است تحت تاثیر قرار دهد به شرح زیر است:

1-آیا در حادثه آدمهایی مجروح،کشته،ویا نجات داده شده اند؟                                           

2-آیا خسارت وارده بیش از حد زیاداست؟

3-آیا حادثه فجیع بوده؟

4-آیا مقامات رسمی،یامشهوری در حادثه مجروح شده اند؟

5-ناگوار بودن حادثه رخ داده آیا استثنایی است یانه؟

البته سیاست یا خط مشی خاص یک روزنامه ،نقش مهمی درچاپ یاعدم چاپ تصویر حادثه خواهد داشت.

برای عکس برداری در موردتصاویر تراژیک وانواع موضوعات عجیب وغریب باید توجه تصویری خود را روی تراژدی انسانی هر حادثه متمرکز نمائیم وهرنوع تصویر وحادثه ای راثبت وبایگانی کنیم ،دراین میان معمولا تصاویر سمبلیک بجای بازگو کردن حادثه به درک مطلب می افزاید.

منظورازعکسبرداری چیست؟

دربسیاری ازرویدادها مثل شورش، تظاهرات،جنایات و...هیچ راهی برای ثبت علت اصلی آن حادثه وجود ندارد در چنین مواقعی عکس باید مبیین علت واقعه باشد،هنگام عکسبرداری باید درجستجوی اثرات جنبی حادثه نیز باشیم،مراحل حادثه را تا انتها تعقیب نمائیم وجنبه برجسته واقعه را نشان دهیم.

بزرگترین مشکل برای عکاسان خبری رسیدن به محل حادثه است،گرفتن عکس درمحل حادثه مستلزم آنست که عکاس خونسرد ودرعین حال تیز رفتارباشدطوری که بتواند در شرایط سخت حاکم بر محیط کار خود رابه انجام برساند.

کارهای خلاف قانون وجنایت از هرقبیل که باشدبرای اکثر روزنامه ها مقوله ای قابل چاپ میباشداین نوع عکس هادر حکم هشدار به بیننده معمولا بحران رابه خانه ها منتقل میکنندگاهی عکسهای خیالی دارای اهمیتی فراتر از ارزش خبری هستندوبیانگر نکات ظریف تر ومهمتری از گزارش می باشند.

درعکاسی جنایی،کاربایدبا عکسبرداری از قربانی شروع شودزیرا عکاس جنایی نقش کاراگاه را ایفا میکندسپس باتهیه تصاویری از مأموران متخصص انگشت نگاری واسلحه شناس،عکاس بایددر جستجوی مقصر یامجرم حادثه باشد ومراحل بازداشت ومحاکمه رادنبال کندواز موضوعاتی که با عکاس همکاری نمیکنندعکس بگیرد.

عکاس باید عمل وحادثه ای راکه ارزش خبری دارد بلافاصله شناخته وعکسبرداری از موارد کم اهمیت رابه بعدموکول کند.معمولاعکس برداری از شرایط نامطلوب ومغشوش که تمامی توجه وتلاش عکاس خبری را بخود معطوف میکند از جمله کارهای مهم عکاس مطبوعاتی  محسوب میشود.


 

 

 فصل چهارم :

 

اخبار مربوط به هیئت دولت وارگان های وابسته

اکثر عکسهایی که از جلسات ونشستها گرفته میشودبنظر یکسان می آیندزیراجلسات بطور معمول در شرایطی برگزار میشود که از نظر بصری نمیتواند جذاب،هیجان انگیز وبازگوکننده رویدادی باشد.برای گرفتن عکس نظربرانگیز عکاس به صبر وتأمل بسیار زیادی نیاز دارد.

عکاس باید امتیاز اطلاع از زمان ومکان برگزاری فلان کنفرانس ،میتینگ یانشست خبری رابرای خود محفوظ نگه داردزیرا اخبار مربوط به اینگونه نشست ها درعین حال خلاقیت وقوه ابتکار عکاس رادر بوته آزمایش قرار می نهد،چنین عکسهایی باید با ماهیت خبر ارتباط داشته باشند وبااستفاده از کاربردخلاقانه تکنیک های تصویری ،ثبت لحظات حساس واستفاده از عدسی های بلندبه قصدجبران کمبود نورجلسات،عکاس میتواند موقعیت کلی محیط،هیجان،تنش ،جو حاکم بر جلسه وهدف آن رابه خواننده منتقل کند.

دست ها وحالات مختلف چهره در قالب تصویر میتواندمبیین احساسات درون آدم ها باشدومیتواند عکس های نشست هارا از تکراری بودن نجات دهد.نقش دوگانه عکسها ی اتفاقی نیز میتواندبجای اینکه بازگو کننده یک خبر باشد آن راتحریف کرده واز شکل طبیعی خارج نماید.

تصویر شخصیت ها میتواند خبرساز باشد وثبت تصاویر طرفداران، موافقین،ومخالفین می تواند تأثیر گذار باشد گاه می توان از صحنه چینی برای صید حالت چهره استفاده نمود.

کیفیت نور وانتخاب نوع عدسی میتواند بر جلوه وتأثیر عکس که از جلسات گرفته میشود بیافزاید که معمولا نور چراغهای فلورسنت  ملایم ومطلوب است زیرا نوری سردومقرون به صرفه میباشدوانرژی رادر افراد ذخیره وپس انداز میکند این نور برای عکاس بسیار هیجان انگیز است،نور را در همه جهات پخش میکند،نورهای تلوزیونی میتواند به کنتراست صحنه بیافزاید.

بنابراین برای افزودن به حالات وجلوه جلسات بارسانه های جمعی میتوان با استفاده از نورهای تلوزیونی ،سوژه مورد نظر راازپشت صحنه نورداداین نور قوی وپرکنتراست کمک میکندتا سوژه موردنظر از زمینه جدا شده وبرجسته تر جلوه کند.

برای جدایی سوژه از زمینه،درمورد هر عکس باید به کنتراست موجود در رنگ سوژه و رنگ پس زمینه کاملا توجه داشت.

دستکاری در میزان نور دهی به سطوح مختلف تفکیک سوژه از پس زمینه موثر است همچنین بزرگ کردن یا فشرده ساختن عوامل موجود دریک صحنه میتواند به جلوه تصاویر بیافزاید،عکسبرداری از پهلو  یا زاویه جنبی سبب میشود تا فضاهای مرده ی بین افراد ازبین برود تا سوژه ها نزدیکتر از آنچه که بوده دیده شود .

منظور از فتوژورنالیسم افشاگرانه،یعنی علاوه بر سخنران بایدمضمون سخنش راهم در عکس نشان دادوعکاس باید کلمات ،ومضمون حرف سخنگوهارا بدل به تصویر کند که مبیین جدال وبحث انجام شده بین آنها باشد دراینگونه موارد لازم است عکاس به محل ها ونقاطی که بحث و گفتگو در آنجا بوده برودوعکس بگیرد،عکاس باید همیشه جستجو گر وغمخوار مردم باشد.

عکس ومطالب زمانی همسنگ وهم معنا میشوندکه جای خاصی در روزنامه ومجله  برای آن درنظر گرفته شود .

گاه سیاست مداران طالب چاپ عکس ومصاحبه خود هستندو رسانه های جمعی ودوربین رابطرف خود جلب میکنندکه از آن بنام فرصت های عکس یاد میشود . تک چهره های افشاگرانه در عکس باید ضمن ارائه بعد اجتماعی شخص جنبه های خصوصی او را نیز بیان کند.

هرقدرموضوعات عکس را در حالت عادی وطبیعی نشان دهیم کیفیت تصاویرگرفته شده افزایش خواهد یافت  همچنین باید از گرفتن عکسهایی که هیچگونه اطلاعاتی به خواننده  منتقل نمیکننداجتناب کرد.


 

 

 فصل پنجم:

 

یافتن علامات ویژه"خصوصیات برجسته چهره ها"

بسیاری از سردبیران معتقدند از آنجاکه خوانندگان روزنامه ها از طریق ستون های خا کستری اخبار متأثر کننده ای دریافت میکنند لذا بادرج تصاویر خوش نما برای آنها بایدتنوعی ایجاد کردبه همین علت سردبیران بیشتر مایلند حجم تصاویر خوشایند وشادی بخش  از چهره ها رادر روزنامه ها بیشتر کنندکه حکم دسر تصویری را ایفا میکنند.

فرق بین عکسهایی از چهره وتصاویرخبری  اینست که عکس خبری نمایانگر چیز تازه ای هست وخبر در ارتباط با زمان معنا پیدا میکند اما تصاویرافراد را روز بعد یا هفته بعد میتوان چاپ نمود وجذابیت خود را حفظ خواهد کرد عکس خبری زمانی ارزش خواهد یافت که:

1-موضوع آن مشهود باشد

2-رویدادی عظیم  ومهم باشد

3-به رخدادی تأسف بار منتهی شود

حال آنکه تصاویر خوش نما به ثبت وقایع روزمره  ومتداول می پردازدوبرگی از زندگی راتصویر میکند این تصاویر دربیننده عکس العمل ایجاد کرده وبه اصطلاح چیزی را در او زنده میکند.

سوژه ها وموضوعاتی باتصاویر سیمایی زمانی مطلوبند که:

1-گاه بچه ها از والدین خود تقلید میکنند وسوژه هایی سهل الوصول  ومشتاق برای عکسبرداری هستندزیرا واکنشی طبیعی نسبت به محیط ودیگران دارند،بازی وحرکاتشان بی تأمل وغریزی ودرنهایت دلچسب است بنابراین زمانی که کودکان حرکات بزرگسالان راتقلید میکنند نشانه ی اینست که سوژه هایی خوشایندبرای عکس های سیمایی هستند.

2-زمانی که حیوانات عکس العملهایی مانند انسانها داشته باشند

3-در جستجوی سوژه های نامتجانس ونامتعارف باشیم

4-تصاویری از مردم که همدیگر را دوست دارند

عکاسان برای ثبت تصاویرخوش سیما باید غالبا به جایی بروند که محل تجمع مردم باشدزیرا احتمالا حوادثی آنجا رخ خواهدداد،بهترین عکسها آنهایی هستندکه معمولا در فضای آزاد از مردم گرفته میشود.

چگونه سیمارا کشف کنیم؟

1-با چشم باز به موضوعات نگریستن: زیرا عکاسان سیمایی با مشکل عادت داشتن به محیط دچار هستند ،زمانی که به محیط جدید وارد میشوندهمه چیز برایشان تازگی پیدا میکند،متوجه اختلاف شده وعکسبرداری میکنند پس زمانی که عکاس برای اولین بار به محیط جدیدوارد میشود چشم هایش دقیق تر میبیند وخود نیز کنجکاوی بیشتری نشان میدهد

2-سازماندهی وباز آفرینی شرایط برای تهیه عکسهای سیمایی نمونه

با استفاده از لین سه روش میتوان عکسهای باارزش ارائه داد

1-انتخاب محیطی مانند پارک یا باغ وحش

2-هر جایی که هستید در رویای خویش تصاویر سیمایی راجستجو کنیدوشکل ذهنی به آن بدهیدواشکالی ازاین پیش اندیشه راجستجو کرده در قالب عکس ثبت کنید

3-زمانی که مشغول گردش هستیدممکن است به موضوعی سیمایی برخورد کنیدبهتر است صحنه را باز آفرینی کرده وتمامی عوامل که منجر به موفقیت عکس خواهند شددر یکجا گرداوری وفراهم کنید

3-گرفتن عکسهای ساده وطبیعی:زیرا یکی از وظایف عکاسان این است که موضوع را نرنجانندوکاری نکنند که موضوع  حالت طبیعی خود را از دست بدهد

4-سازماندهی تصویر :زمانی خوشحال میشویم که بی پیرایه ترین عکس راگرفته باشیم اما این کار همیشه میسر نیست

گاهی به دلیل کمبود وقت یا مشکلات تکنیکی  عکاس نمیتواند نمای مورد نظر را بگیردآنوقت مجبور است صحنه مورد نظررا بازسازی کند بازسازی وحالت دادن به صحنه وصحنه پردازی شیوه های گوناگونی دارد که عکاس میتواند موضوع را وادار به یافتن مکان وموقعیت جدیدکند،حتی کنترل و تداوم حرکت وحالت را به عهده ی خود بگیرد، زمانی که عکاس دریابد موضوع مورد عکسبرداری ناقص است ونیاز به عنصر تکمیلی دارد مجبوراست چنین صحنه ای راتدارک ببیند.

تصاویر تزئینی  معمولا بجای سوژه هایی که عکسبرداری از آنها مشکل است کاربرد داردهمچنین برای مصور کردن گزارشاتی که درباره منو غذا ،درج میشوندعکاسان قادرند از"هیچ" عکسهایی خلق کننددر اصل عکاس تزئینی برای معرفی  وارائه غذا ومنو و...بکار گرفته می شود.

امروزه سردبیران عکسهای خبری و سیمایی از تصاویرتزئینی برای موضوعاتی که ازطرف خود آنها انتخاب شده ولی گرفتنش با تکنیک های ساده و بی پیرایه امکان پذیر نیست استفاده میکنند.

عکاس تصاویر تزئینی به نوعی همان تکنیک های عکاسان تبلیغاتی، یعنی امکانات استودیویی،نور،مدل ها وبریده ها رابرای خلق عکسهایی موفق از سوژه های مورد نظر سر دبیر بکار میگیرند.

گاهی اوقات عکاس تزئینی به دنبال هم فکری باسردبیر و طراح،کار خودرا برمبنای یک تیتر آغاز وعکسی خلق میکند که باآن تیتر مناسب باشد برای این کار بایدبه موارد ذیل توجه نماید:

ـ بافکر وبرداشت کلی کار را شروع کند.

ـ اجتناب ازابتذال: یعنی اگر هیچ نوع فکر اولیه وآمادگی ذهنی وجود نداشته باشدنمیتوان انتظار تصاویر تکان دهنده وشایسته پایدار را داشت

ـ بسط حوزه فعالیت آتی:یعنی اگر عکاسان در فکر تهیه وتدارک عکس های نمونه ی پر معنا هستند،محدوده تخصص یانوع فعالیت  وهدف خود رابایدبسط دهند

سیماهای آگاهی دهنده وخبری به پژوهش مقدماتی وابسته اند برای دستیابی به تصاویر نمونه خبری لازم است که مهارت های خود رابه ینوان یک خبرنگار تکمیل کنید :

1-حوزه تخصصی برای خود انتخاب کنید

2-بامتخصصان وآنهایی که در آن حوزه تخصص ومهارت هایی دارندتماس بگیرید

3-باخصوصیات وتمایلات جدیدی که در سوژه مورد نظرتان وجود داردآشنایی بیشتری پیدا کنید

مأموریت هر عکاس در دراز مدت امکاناتی برای حصول به تصاویر نمونه وپر معنی در اختیار عکاس میگذاردکه اثرات آن همواره در یادوخاطر بینندگان باقی خواهد ماند.


 

 

فصل ششم:        

 

عکس استودیدیی،در مقابل تک چهره های خبری

عکاس استودیویی سعی میکندهر گونه نقص رادرصورت افراد به شکل دلخواه وحتی پرزرق وبرق به چهره افرادببخشد این تصاویر برای این منظور تهیه میشودکه سالها به همان شکل حفظ شوداما عکس روزنامه ای دوامش خیلی کوتاه وچند روزه می باشد.

در واقع وظیفه عکس خبری برای این منظور نیست که کسب شهرت نمایدبلکه می خواهد حضور افراد را در محدوده خبری توضیح دهد که در مجموع عکاس استودیویی سعی میکندچهره خوشایندی را ارائه دهد.

حتی یک نمای سر و گردن یا"دهن کجی"میتواند شخصیت یک انسان را آشکار سازدکه گاه این نمای صورت را عکس سر مینامند.

نمای سر یا نمای درشت از صورت،تصوری از چگونگی مشخصات وصفات ممیزه فرد مانند نوع آرایش  موی سر،جثه یا استخوان بندی چهره وشکل ظاهری وعمومی  به خواننده میدهد.

نمای سر از جمله نماهای موفق است زیرا تصویر نسبتا از حشو وزوائد عاری است و عکاس باید موارد زیر را رعایت نماید

-عکس را ساده وبی تکلف ارائه دهدکه نشان دهنده شخصیت افراد باشد

-استفاده از نور جانبی زیراچهره را برجسته تر نشان میدهد وبه گردی صورت  وکیفیت  سه بعدی آن ،مخصوصا در تک چهره های کوچک می افزاید

-جزئیات محیطی را بازگونمایند زیراخصوصیات سوژه ها ،وسایل واشیاء وجزئیات محیطی در عکس ،حتی شغل صاحب عکس راخیلی سریع به بیننده منتقل میکند

-استفاده از پس زمینه،زیرا به معنی ومفهوم عکس می افزاید ومیتواند به آن یک خاصیت دراماتیک داده ،جهت نور پردازی را مشخص کند همچنین میتواند کیفیت سه بعدی صورت سوژه را برجسته تر نشان دهد.

-استفاده از نشانه ها وعلائم که میتواند مضمون وموضوع عکس راتقویت کرده  واستحکام بخشد

-استفاده از عدسی وایدانگل که زاویه یکس را باز و پس زمینه ی بیشتری رادر عکس داخل میکند.

نحوه گرفتن عکس های بی پیرایه و بهتر سازی کیفیت عکسها

1-تعیین دیافراگم وسرعت دریچه نورگیرقبل از نشانه رفتن  بسوی موضوع

2-تنظیم عدسی مورد نظر دوربین قبل از بالا آوردن تا سطح چشم

3-عدسی تله فتو را تا سطح چشم بالا آورده  روی موضوع نشانه رفته برای واضح گردانیدن آن را در همان سطح نگه دارید

4-مراقب موضوع عکسبرداری بوده وتمامی توجه خود رابه حالات سوژه متمرکز کنید

نحوه خلق تصویر طبیعی وبی پیرایه:

1-خیره شدن به دوربین ،حالت اغفال شدگی موضوع را از بین می برد

2-استفاده از تک چهره به عنوان ناظر خبری

3-صورت و اندام شخص در عکس،نشانه های ظاهری درون او به شمار می آید

4-عواملی که برای تجسم اشیاء بکار میروند ،تصویر را احیاء میکنند

5-رنگ پس زمینه مناسب به تجلی موضوع می افزاید

6-نقش نور پردازی وکمپوزوسیون در فضاسازی عکس میتواند حالت یک تصویر راتعیین کند

نحوه آرامش بخشیدن به سوژه:

1-استفاده خلاق از بی حوصلگی سوژه

2-صحبت وگفتگو باعث آرامش سوژه میشود

3-عکاس ابتکار عمل را بدست بگیرد

4-استفاده از نقش شخص ثالث وکمکی به عکاس

5-استفاده از سه پایه برای خلاصی از پنهان

فصل هفتم :

چگونه از حرکات و رویدادهای ورزشی عکس بگیریم؟

تطابق عملکرد دست و چشم عکاس ورزشی باید چنان باشدکه با به اوج رسیدن حرکت ورزشی در هر رشته ،عمل دگمه رهاننده شاتر نیز آغاز شده باشد ومهارت دست وچشم درنشانه گیری بایدخیلی سریع باشد .

عکاسان ورزشی ثانیه به ثانیه وبدون فوت وقت باید سوژه را دنبال کنندوبه وضوح تصویرعدسی ها توجه داشته باشندواز کوچکترین وآرامترین حرکت ها درسطح بازی آگاه باشندوتصویری راارائه دهند که علاوه بر ویژگی خاص ،مبیین سریع ترین حرکات باشدوحالت نمایشی رقابت را ارائه دهندعلاوه بر توانایی های روحی عکاسی ورزشی کاری است که شرایط بدنی عکاس درآن نقش مهمی دارد.

عکس های ورزشی اگربه موقع ودر وقت مناسب گرفته شودبه عنوان یک خبر ورزشی  از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد .

علاقمندی مردم به مسائل ورزشی آنچنان زیاد است که نباید فراموش کردکه ورزش و ورزشکار بودن شغل وحرفه مهمی محسوب  میشود،خوانندگان روزنامه هاومجلات نیز مایلند تصاویری از این ابر ستاره های ورزشی را ارائه دهند .

عکاسان ورزشی مجبورنددر هر رشته از ورزش تماشاج=چی علاقمند آن رشته نیز باشند وبادقت ستون های ورزشی مطبوعات رامطالعه کنندو دریابند که ورزشکاران شاخص هر رشته کدامند ؟وچه ماجرای خبر سازی به تازگی برای آنها رخ داده است.

یک تصویر خبری ورزشی،عکسی است که توانسته باشد بحرانی ترین لحظه بازی را ثبت کند ،این تصویر زمانی ارزش خبری بیشتری پیدا میکند که لحظه سرنوشت سازی رادر روند بازی ثبت کرده باشد ،نکات اخلاقی خبری بعد جدیدی به عکسهای ورزشی می دهد وزمانی هم که یک رکورد شکسته میشود انگار واقعه ای تاریخ ساز رخ داده است .

عکاس موفق ورزشی تمرکز خود را روی بازی حتی پس از خاتمه آن از دست نمیدهد.

تیتر یک گزارش ورزشی میتواند بیانگر لحظات اوج بازی باشد ،عکس میتواند بسیاری از نکات را باز گو کند اما نخواهد توانست همه چیز را بطور مطلق به مامنتقل کند برای این منظور وجود زیر نویس لازم است ،هدف از آن توضیحی درباره عکس است که بتواند به چرا ها پاسخ دهد.

اخبار ورزشی ،اخبار حوادث ناخوشایند نیست بلکه در حکم سرگرمی بوده وعکاس به ثبت عکس العمل هادر خارج و داخل زمین بازی می پردازد .

تصاویر خبری از وقایع ورزشی شامل عکس های پر تحرک از بازیکنان بوده که بصورت منجمد شده ومعلق در فضای بین زمین وآسمان وچنگ زده به توپ نشان میدهد به هر حال دوربین عکاسی با داشتن عوامل چند وجهی در عدس چشمی ،وسیله ای بسیار کنکاشگر است که میتوان بارها وبارها تصاویر را به دفعات نگاه کرد ومورد برسی قرار داد.

تکنیک های عکاسی ورزشی شامل:

1-منجمد ساختن حرکت که منوط به انتخاب سرعت دریچه نورگیری مناسب می باشد

2-حرکت به همراه سوژه واستفاده از روش پن کردن ،یعنی برای مدت کوتاهی سوژه را با دوربین تعقیب کرده وهمزمانی حرکت دوربین وسوژه راثبت کنید تا عکس تار نشود ،برای سوژه هایی که بسرعت در حال حرکت هستند از روشی بنام واضح سازی مقطعی استفاده میشود.

عوامل تعیین کننده سرعت نورگیری :

1-سرعت حقیقی موضوع

2-فاصله مشخص که بین سوژه ودوربین وجود دارد

3-زاویه حرکت در ارتباط بامحور دوربین

4-فاصله کانونی عدسی دوربین

عدسی تله فتو به تلفیق درام با درام کمک کرده وتأثیرات عکس العمل را اعتلاء می بخشد وبیننده را از راه دور در وسط معرکه بازی قرار میدهد وسطوح مختلف تصویر را به یکدیگرنزدیک می کند.

دلیل علاقه عکاسان به استفاده از عدسی زوم،اندازه ورزشکار در همه حال ثابت نکه داشته شده ودر عین حال حرکت او را تعقیب میکنند واز یک نقطه ثابت می توانندچندین نمای مختلف  از یک سو ژه واحدبگیرند .

نقایص استفاده از عدسی زوم :

1-معمولا سنگین تر از عدسی تله فتو هستند

2-روزنه عدسی زوم کوچکتر است

3-عمل واضح سازی وزوم بصورت همزمان زمانی که موضوع در حال حرکت باشدمشکل است

4-عدم وضوح کامل وشفافیت تصویری

وسیله ای بنام موتوردرایو این امکان را به عدسی می دهد تا بدون شارژکردن دوربین به وسیله دست بی وقفه تعداد زیادی عکس بگیرد،همچنین با استفاده از فلاش الکترونیک ،حرکت سوژه منجمد شده وخود سوژه نیز نور مناسب را دریافت می کند و استفاده از فلاش باعث پیدایی پس زمینه ای تیره وخوشایند میشودکه موضوع را از پس زمینه شلوغ ومنحرف کننده جدا میکند.

عکاس ورزشی باید بتواند عکس العمل بعدی رامقدم بر عکس العمل خویش برای فشار دادن دگمه دوربین وگرفتن عکس  حدس بزند .

نمای زیر بغل چیست؟

عکس کلیشه ای بسکتبال در حرفه عکاسی ورزشی اصطلاحا به عکس یا نمای زیر بغل مشهور است وبازیکن دراز وباریک بسکتبال را در حالی نشان میدهد که از زمین به هوا پریده  ودستهایش به صورت باز در دو طرف سرش رو به سمت سبد گسترده باشد.


 

 

 فصل هشتم :

 

وسایل و ابزار کار اختصاصی عکاسی مطبوعات و تکنیک های مربوط به آن:

تهیه دوربینی مناسب کار عکاسی مطبوعات: کیف یک عکاس خبری شبیه کیف معاینه پزشکان است زیرا هر دوی این کیف ها مجهز به ادوات و ابزاری هستند که صاحب خود را برای مقابله با شرایط اضطراری یاری می دهند، هر عکاس مانند هر پزشک در حین خدمت لوازم و وسایل مختلف و گوناگونی به همراه خود دارد که با توجه به تخصص او تعیین می شود. بعضی از عکاسان استفاده از عدسی های بسیار بلند را ترجیح می دهند، حال آنکه کسانی هم هستند که دوربین های موتوردار را ارجح می دانند. اما در عین حال تمامی عکاسان خبری، در کیف خود آنقدر وسیله و ابزار کار دارند که هر گونه ماموریت را به کمک آنها می توانند انجام دهند. اینکه محل عکسبرداری آنها در زیر نور درخشان آفتاب خواهد بود یا در دل تاریکی شب، برایشان فرقی نخواهد داشت، به هر حال عکاس خبری باید دوربینی محکم و به اصطلاح جنگی، چند عدسی مختلف یک فلاش و از همه مهمتر مقدار زیادی فیلم در کیف خود داشته باشد .

احتیاج به دوربین محکم :    

گرانترین وسیله ای که عکاس خبری باید برای خود تهیه کند دوربین و تجهیزات آن است. در سالهای گذشته عکاسان مطبوعات دوربین گرافلکس را برای خود انتخاب می کردند و بعد ها از دوربین 5×4 اینچ اسپید گرافیک استفاده کردند. دوربین دو لنزی رفلکس و لیفلکس و دوربین لایکا با داشتن عدسی مسافت یاب ، پس از جنگ دوم جهانی معروفیت یافته و مورد استفاده قرار گرفتند؛ در طی 1960 دوربین تک لنزی فلکس نیکون و کانل رواج یافتند امروزه با توجه به کوچک شدن ( مینیاتوری ) و عملکرد اتوماتیک دوربین ها نمی توان گفت که چه نوع از این دوربین ها بطور اخص بر عرصه عکاسی برای مطبوعات سایه افکنده است .

یک عکاس مطبوعات باید همیشه دوربینش را خشک نگه دارد و حتی در محلهایی که بسیار بارانی است و مجبور است حتماً عکاسی کند باید با یک نایلون آن را بپوشاند یا به اصطلاح ضد آب کند .

محتویات کیف دوربین یک عکاس :  

محتویات کیف تمام چرم و دست دوز 27 پوندی جیپ موری یکی از عکاسان روزنامه آسوشیت پرس عبارتند از دوربینها ( نیکون F2 و نیکون F26 ) عدسی ها از انواع مختلف - فیلترها ( فیلتر کلوزآپ، فیلتر زرد، فیلتر قرمز ) کاغذ مخصوص پاک کردن عدسی – فلاش چشمک زن ( از نوع ویوتیار 283 ) فلاش ها (ویوتیار 292 ) ملحقات فلاش ( عدسی وایدانگل – تله فتو – صفحات دارای دانستیه خنثی ( فیلتر خاکستری ) نور سنج ( زایس ایکون ) نورسنج کمکی – سه پایه ها ( گیره گاز انبری ) سه پایه کوچک – فیلم سیاه و سفید: کداک تری ایکس (Tri-x  ) سریع (400 آسا ) که می توان تا حدود 1600 آسا آن را بالا برد – نوع رنگی: کداک اکتا کروم – باطری – سیم اتصال فلش – نوار چسب – رفلکتور -  اعتبار نامه  یا کارت ممتاز عکسبرداری – دفترچه یادداشت و مداد – کارت اعتباری تاکسی – سوئیچ اتومبیل یدکی – عینک

فلاش : آفتابی که با فشار انگشت شما طلوع می کند

پژوهش برای یافتن منبع نور قابل حمل

در ابتدا عکاسان تنها می توانستند در زیر نور آفتاب عکس بگیرند و محدودیت کارشان زمانی آغاز می شد که آفتاب غروب میکرد . همانطور که می دانید تمامی رویدادهای خبری در روز رخ نمی دهد، از اختراع و کاربرد فلاش های پودری تا رسیدن به مرحله فلاش های لامپی و فلاش الکترونیک عکـاسان خبری و مطبوعاتی نیز به نوبه خود در جستجوی یافتن منبع نور مناسبی بوده اند.

در دهه 1970 کارخانه های سازنده فلاش، انواع فلاش های مدرن و کوچک ( مینیاتوری ) و سبک وزن و پر قدرت را به بازار عرضه کردند. با داشتن ترانزیستور( یا مدار ذخیره کننده انرژی) این فلاش های جدید و بسیار پیشرفته می توانند همزمان با حرکت فیلم به جلو در دوربین های موتور دار نور پراکنی کنند . با اختراع فلاش هایی که دارای چشم الکترونیک است، دیگر کنترل نور دهی بصورت اتوماتیک صورت می گیرد و مساله نگاتیوهای اور یا اندراکسپوز شده منتفی شده است .

محاسن و معایب نور فلاش: مخالفان استفاده از فلاش هنوز هم به تاثیر تصنعی نور فلاش ها در عکس اعتراض دارند. این افراد بر این نظرند که تابش نور فلاش باعث پدید آمدن سایه های غیر طبیعی و تیره در پشت سر سوژه ها می شود و در نتیجه حالتی در عکس ها بوجود می آید که یادآور بخط شدن متهمان و جانیان در مقابل ماموران پلیس است. بله، باید گفت که این موضوع حقیقت دارد و عکس های گرفته شده با فلاش می تواند خشن و زمخت به نظر آید .

مخالفان استفاده از فلاش درباره نکته متقاعد کننده دیگری نیز بحث می کنند. اساسا وقتی نور فلاش تخلیه یا ساطح می شود سبب می گردد تا سوژه ها یا مردم بطور کلی توجه شان به سمت عکاس معطوف شود. از طرفی، درخشیدن یک نور ممکن است عملکردش مانند آب سردی باشد که بر آتش پاشیده شود .

موافقان استفاده از فلاش از سوی دیگر به محسنات این منبع نوری قابل حمل برای کار عکاسی برای مطبوعات تکیه می کنند و می گویند: که یک فلاش می تواند با تمامی نور خود محدوده یک اتاق را روشن کند و در نتیجه دست عکاس را برای انتخاب روزنه کوچکتر برای حصول به عمق میدان بیشتر باز بگذارد .

نور فلاش خیلی کمتر از یک ثانیه دوام می آورد، اغلب حتی چیزی کمتر از یک هزارم ثانیه خواهد بود. باید بخاطر داشته باشیم که در دوربین های تک لنزی رفلکس، دریچه نور گیر سطح کانونی را معمولاً روی سرعت یک شصتم ثانیه تنظیم میکنند . ( در بعضی از دوربین ها علامت ایکس ( X ) یا همزمانی فلاش اندکی از سریعتر از یک نودم ثانیه یا یک صد و بیست و پنج ثانیه است) که به نوبه خود امکان همزمانی دریچه نور گیر (شاتر) و فلاش را تنظیم می کند . اگر چه عدسی برای یک شصدم ثانیه باز می ماند ولی نور فلاش به مراتب کمتر از این زمان دوام خواهد داشت و تصویر نیز در همان زمان کوتاه تابش نور ثبت می شود در این دوام بسیار کوتاه نور فلاش عکاس می تواند حرکت سوژه را متوقف کند و سرعت حرکت سوژه تاثیری بر کار نخواهد گذاشت .

بعضی اوقات وجود فلاش الاخصوص در شرایط حساس مانند انجام مراسم دفن می تواند مسدع خاطر باشد .

چه موقع نور فلاش بر نور موجود در صحنه برتری می یابد و آن را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

شما می توانید در هر موقعیتی از نور فلاش استفاده کنید . در هوای آزاد وقتی که آفتاب به روشنی می تابد، نور فلاش به عنوان نور فرعی برای از بین بردن سایه های ناخوش آیند بکار می آید در فضای داخلی یا هنگام شب ، نور فلاش معمولاً بر نور موجود در صحنه غلبه می کند .

نشانه رفتن فلاش برای کسب جلوه های متفاوت نوری :

در هنگام شب یا در داخل یک اتاق بزرگ، وجــود فـلاش روی دوربین به نتایج خوبی منجر می شوند به هر حال نسب فلاش روی دوربین در داخل اتاق هایی با ابعاد معمولی و داشتن دیوارهای سفید سبب ایجاد سایه ای غلیظ از سوژه روی دیوار می شود که در عکس نیز مشهود خواهد بود برای رهایی از مشکل مربوط به پدید آمدن سایه سیاه و ناخوشایند، در صورت امکان موضوع را به جلوی دیواری تیره منتقل کنید در این حالت سایه تیره ای که با توجه به نور فلاش در روی دیوار شکل می گیرد تا اندازه در رنگ متن دیوار ادغام شده و دیگری نمودی پیدا نخواهد کرد .

نور مستقیم فلاش در حالتی که روی دوربین سوار نباشد می تواند سبب ایجاد جلوه های مختلف نوری شود: برای آنکه نتیجه و تاثیرات نگهداشتن فلاش در فواصل مختلف روی سوژه و سایه های پدید آمده روی آن را مشاهده کنید از یکی از دوستان بخواهید که در مقابل ـ رو به شما بایستد بعد یک لامپ معمولی را بجای فلاش برای انجام این تمرین بکار بگیرید دقت کنید که با تغییر محل لامپ و بالا ، پایین بردن آنچه تغییراتی در سایه های پشت موضوع ایجاد می شود و نیز دقت کنید که با تغییر محل لامپ ، نوری که بر چهره سوژه می افتد چه حالتی روی سوژه پدید می آورد از جلوه ترسناکی که در اثر نگهداشتن لامپ در زاویه پایین پدید می آید نیز غفلت نکنید . فیلم های ترسناک اغلب از این نوع نور پردازی برای صحنه های مورد نظر استفاده می کنند .

به تدریج که لامپ را بالا میبرید نوری که بر سوژه می افتد حالت طبیعی تری پیدا می کند زیرا ما عادت کرده ایم که مردم را در حالی که نور از بالا بر آنها تابیده رویت کنیم نور آفتاد و نور چراغهای سقفی از آن جمله اند. موقع که لامپ رابا به فاصله یک بازو در بالا و اندکی رو به سمت کنار دوربین نگه داری، این نور به کیفیت سه بعدی آن صورت موضوع خواهد افزود عکاسان این موقعیت را، یعنی نگه داشتن فلاش در ارتفاعی برابر بایک بازوی گشاده را حالت «مجسمه آزادی» می نامند.

تعیین میزان نوردهی ازطریق نورمستقیم فلاش : 

برای محاسبه ودخالت دادن تمامی معتبرهایی که بر مقدار نور فلاش تالحظه تابش نور روی سوژه اثر میگذارند سیستمی تحت عنوان «عدد راهنما» برای محاسبه میزان نور دهی – هنگامی که دستگاه روی عملکرد دستی تنظیم شده باشد ـ مورد استفاده قرار میگیرند .عدد راهنما؛ سرعت فیلمی را که شما به مصرف میرسانید ملاک کار خود قرار می دهد؛ وهمچنین مقدار بازدهی نور فلاش را نیز زیر نظر داشته وتاثیرات مثبت رفلکتور فلاش را جهت تمرکز نور روی موضوع، حساب میکند اداد راهنما روی دستگاهای فلاش حک شده اند و در ارتباط بانوع فلش ورفلکتور و سرعت فیلم به کار می آیند.

اعداد راهنمای فلاش که در روی فلاش ها دیده می شود :

   اعداد راهنمای فلاش که در روی فلاش ها دیده می شوند :

1600

800

400

200

100

50

25

آسا ASA

320

220

160

110

80

56

40

عدد راهنما

عدد راهنما به شما کمک می کند تا عدد روزنه مناسب را، در ارتباط با فاصله مفروضبین فلاش تا سوژه تعیین کنید این عامل به طور معمول  از هر نما به نمای دیگر متغیر خواهد بود اساس وقاعدۀ استفاده از عدد راهنما را میتوان به شرح زیر خلا صه کرد:

هر قدر فاصلۀ موضوع تا فلاش افزایش باید مقدار نوری که به موضوع میرسد کاهش بیشتری خواهد یافت .

برای تعیین دیا فراگم، عدد راهنما را به فاصله بین موضوع تا فلاش (که به حسب فوت است) تقسم کنید حاصل تقسیم عدد صحیح دیا فراگم (ایست نوری ) را به شما نشان خواهد داد فرمول کلّی آن عبارت است از:

                                                                 عدد راهنما

                               ایست نوری   =                                               

                                                                           فاصله           

 

برای جبران روشنایی یا تیرگی بیش از حد موضوع، عکاسی که از فلاش استفاده میکند مجبور است  دیافراگم عدسی را به تناسب آن دستکاری کرده و تغییر دهد . به عنوان مثال در مورد سوژه ای که لباس بسیار تیره ای پوشیده و مقابل دیواری سیاه ایستاده بهتراست که ئدیا فراگم را به میزان یک الیدو ایست نوری ببندید تا از بیش از حد نور خوردن فیلم ( اورا کسپوزشدن ) جلوگیری شود اما برای سوژهای که لباس بسیار روشن وسفیدی به تن دارد ومقابل پس زمینه روشنی هم ایستاده لازم است دیا فراگم را یک الی دو ایست نوری باز کنید تا بر عکس حالت قبل، از آندرا کسپوز شدن نگاتیو اجتناب شود .

نور منعکس شده فلش نوری نرم و بدون سایه است :

شعاع نورانی وقتی به سقفی که دارای ارتفاع مشخصی است میرسد سطحی در حدود 5 الی 10 فوت را روشن میکند وبه دلیل آنکه سطح سقف معمولا زبر وخشن است شعاع نورانی نیز در همه جهت انعکاس می یابد ودر نتیجه محیط وسیعی را که در زیر سقف قرار گرفته است با نوری ملایم ویکدست و بون سایه می پوشاند نور انعکاس نسبت به نور مستقیم فلاش حداقل دارای دو مزیت است: نور انعکاسی از پدید آمد سایه های تیره در تصویر ممانعت کرده وامکان نور دادن به چهره سوژه هایی که در فاصله نزدیک به فلاش قرار دارند خود به خود منتفی می شود از میزان نور هم ، برای سوژه هایی که در فاصله دورتری هستند، کاسته نخواهد شد .

برای آنکه در بعضی از فلاش را به سوی سقف یادیوار چرخانده وبعد آنرا روشن کنیم .

چندین عامل در تعیین مقدار نوری که پس از منعکس شدن از سقف یا دیوار به سو ژه مورد نظر خواهد رسید دخیل اند نخست آنکه هر چه سطح منعکس کننده از فلاش دورتر باشد میزان پخش نور و سطحی که پس از باز تا بیدن روشن می شود بیشتر خواهد بود و هر چه سطح یاد شده بزرگتر باشد نور کمتری از آن به موضوع مورد نظر خواهد رسید . به عنوان مثال اتاقی که سقف آن پایین یا کم ارتفاع است، نور باز تابیده بیشتری را به سوژه منتقل خواهد کرد و در نتیجه – نسبت به سقفی که بلند تر است – به زمان نور دهی کمتری احتیاج  خواهد داشت .

تعیین مقدار نور دهی در حالتی که از نور فلاش باز تابییده استفاده شده با شد :

شما می توانید مقدار نوری انعکاسی ( فلاش ) از سقف به سوژه را حتی اگر فلاش از نوع دستی و غیره اتوماتیک باشد به درستی محاسبه کنید .روش اول : فاصله بین فلاش تا سقف وسقف را تخمین بزنید . عدد راهنما را بر مقدار کل مسافتی که نور طی می کند تقسیم کرده و روزنه را حدود سه دیافراگم بازتر کنید تا نوری که در سطح سقف جذب میشود بدین وسیله جبران گردد . به عنوان مثال اگر 5 فوت از نقطه ای که فلاش را به سمت سقف نشانه رفته اید بین آن دو (سقف و فلاش ) فاصله باشد و سوژه نیز 10 فوت از نقطه بازتاب سقف دورتر باشد، مجموع فاصله ای که نور طی می کند حدود 15 فوت خواهد بود اگر عدد راهنما برای فیلم تری ایکس 165باشد ، آن وقت خارج قسمت خواهد شد . حالا اگر دیافراگم دوربین را حدود سه ایست باز کنید نور جذب شده توسط سقف هم جبران خواهد شد و در نتیجه عکس مورد نظر را با دیا فراگم تقریبی 4: f خواهید گرفت .  

روش دوم: عدد راهنما رابر 40 تقسیم کنیید دیافراگمی به دست می آید (برای مــواردی که می خواهید در داخل اتاق نشیمن متوسطی که سقف آن حدود 10 فوت ارتفاع دارد عکس بگیرید) که به طور منطقی درست خواهد بود به شرط آنکه سوژه در فاصله تقریبی 5 الی 15 فوت دورتر از دوربین باشد .به عنوان مثال اگر عدد راهنمای شما در این مثال در این مثال 320بوده وآن را بر40 تقسیم کنید به دیا فراگم 8: دست خواهید یافت .با تعیین این دیا فراگم روی عدسی نوردهی به طریقه باز تابیده در داخل یک اتاق معمولی ،منجر به پدید آمدن فیلمی با اکسپوز صحیح خواهد شد .

 اساسا اگر اتاق بزرگ ورنگ سقف تیره باشد یا فاصله سوژه تا دوربین زیاد باشد ،مجبورید روزنه یا دیا فراگم را بیشتر باز کنید دیا فراگم را زمانی باید ببندید که در اتاقی کوچک مشغول کار باشید .

استفاده از حالت اتو ما تیک :

عکاس مقدار حساسیت فیلم را روی جدول فلاش منتقل کرده و در مقابل آن دیافراگم را در ارتباط با مسافت پیدا می کند .دستگاه اتوماتیک فلاش مقدار خروجی نور را کنترل کرده و نگاتیو را به طور کامل نور میدهد ،و این نوردهی بدون توجه و در نظر گرفتن ارتفاع و رنگ سقف یا فاصله با موضوع ، صورت خواهد گرفت .

بعضی از فلاشها دارای چراغ اخطار دهنده ای هستند که در صورت کافی نبودن نور برای گرفتن عکس مورد نظر وضعیت را ، از طریق همین چراغ ها ، به عکاس اطلاع می دهند.

فلاش تک لامپ :

اساسا یک لامپ منـفرد حکم فلاشی دارد که کاسه ای بر آن تعبیه نشده باشد .بعضی از شعاع های نوری پخش شده از این نوع لامپ ها مستقیما موضوع را روشن میکنند وبرخی دیگر پس از باز تاب از طریق سقف یا دیوارها به آن می رساند .در مقایسه با فلاشهای معمولی که نوری تیره و شدید بر سوژه می تابانند، نور لامپ بدون کاسه از نرمی و پراکندگی بیشتری برخوردار است، اما سایه های ایجاد شده توسط جذاب تر بوده و نقاط شفاف و در خشان تری – در قیاس با نور فلاش باز تابیده- ایجاد میکند

فلاش های متعدد و مضاعف که برای موقعیت های پیچیده ونور پردازی صحنه های بزرگ به کار می آیند

گاهی ممکن است بخواهید که کنترل یک صحنه را با کاربرد چند فلاش به جای یک فلاش معمولی هر چه بیشتر در اختیار خود بگیرید، یا به عبارتی، آنرا به طور کامل بی عیب ونقص در قالب تصویر ثبت کنید. شاید با ایجاد یک خط درخشان به دور موهای سوژه یا با برجسته تر نشان دادن چهره و ترکیب کسی از میان جمع یا استفاده از یک منبع نوری در یک طرف از بدن یک ورزشکار برای تاکید بر فرم بدن او، این منظور شما برآورده شود. به هر حال برای غلبه بر مشکلاتی که در مو قعیت های یاد شده پدید می آیند وهمچنین نورپردازی بی نقص برای این گونه صحنه ها ممکن است احتیاج پیدا کنید که چندین فلاش را روی پایه های نوری قرار دهید و تمامی آنها را به طور همزمان روشن کنید .می توانید سیم فلاش اول را به یک سه راهی وصل کنید .بعد وقتی که شاتر دوربین را بچکانید هر سه فلاش همزمان روشن خواهند شد.

در فلاشهای بزرگ استودیوی، از نور لامپ مخصوصی به عنوان نور ( modeling light ) برجسته نما استفاده می شود وبه کمک آن عکاس متوجه می شود که نور فلاش پس از تشعشع و برخورد با سوژه چه حالتی بدان خواهد داد، وبه عبارتی، به چه سطوحی از سوژه برخورد خواهد کرد .

ظهور  وچاپ عکس با حد اکثر سرعت :

به محض آنکه عکسی از تصادف  قطار یا اتومبیل را روی فیلم ثبت کردید، مجبورید بلا فاصله آن ها را ظاهر کرده و در حداقل زمان ممکن چاپش کنید .هر گونه تاخیر در انجام این کار به معنای آن است که عکس این حوادث به موقع روی میز سر دبیر عکس روز نامه یا مجله نرسیده وامکان چاپ آن به طور کلی منتفی است.

راه میانبر برای ظهور فیلم :

چاپ عکس ها را از روی فیلمی که فیلم هنوز، تر وخیس است انجام دهندتا خیلی سریع برای چاپ در روز نامه آماده شوند 0چاپ عکس در این حالت واز روی نگاتیوی که امولسیون آن هنوز خشک نشده است کار درستی نیست ، زیرا امکان خراشیده شدن و صدمه دیدن آن بسیار زیاداست ،ضمن اینکه چنین نگاتیوی به آسانی گرد وخاک را به خود جذب میکند .

مثلا در اگراندیسورهای نوع بسلر و امگا شما می توانید فیلم های خشک نشده را چاپ کنید ، اما بانوع شیشه ای از قبیل لایتز مجبورید تا خشک شدن کامل نگاتیوها صبر کنید.

 در بعضی موارد – مثلا وقتی که سایه ای روی صورت سوژه افتاده باشد – عکاس احتیاج پیدا می کند که نگاتیو را دستکاری کند. جزئیات بسیار کمرنگ در نواحی سایه دار تصویر که روی عکس های براق به سهولت دیده می شوند ممکن است ضمن چاپ در روزنامه ، از بین بروند. هنگام نور دادن و چاپ عکس متصدی تاریک خانه یک تکه مقوا را که به انتهای میله ای وصل شده باشد، مقابل نور اگراندیسور بگیرد ودر حد فاصل بین کاغذ و عدسی اگراندیسور – درست روی نقاطی که قرار است نور کمتری بخورد .

در واقع عکاسان مطبوعات، کارشان دشوارتر از دیگر رشته های عکاسی است، از نظر جسمی نیز، به دلیل صرف انرژی بیشتر، باید از شرایط خاصی برخوردار باشند خلاصه برای اینکه عکاسان مطبوعات عکس هایشان خیلی سریع و قبل از موقع مقرر به روزنامه برسد مجبورند در شرایط تنش وتوام با فشارهای عصبی و روحی کارهای خود را سرو سامان دهند . در زمینه های فنی لابراتواری نیز مجبورند از داروهای شیمیایی استاندارد و کاغذ مرغوب وتجهیزات منظم استفاده کنند، چون در این حرفه نه تاخیر جایز است و نه اتلاف وقت . واقعیت تعجب آوری که در باره عکاسان خبری و مجلات گفته می شود آن است که آنها می توانند در هر شرایط دشواری همواره از نظر تکنیکی عکس هایی عالی تهیه کنند .


 

 خلاصه شده توسط دانشجویان رشته روابط عمومی خانم فرزانه و حسین نصیری


برچسب‌ها: تحقیقات خودم در دانشگاه

تاريخ : پنجشنبه هشتم دی 1390 | 21:52 | نویسنده : حسین نصیری |
  • تهران
  • قالب وبلاگ